• Afdrukken

Omgaan met beperkingen/problemen/faalangst en doorzettingsvermogen

Dit thema speelt een belangrijke rol  bij schaken en in het hele leven.

Bespreking: concreet, bondig, vragenderwijs.

Klas noemt een paar overeenkomsten tussen schaken en het leven (winnen/verliezen, plannen, doelen, enz).

Iedereen noemt iets waar hij zwak in is bij schaken (schaaktechnisch en/of psychologisch).
Je hoeft je niet te schamen. Om beter te presteren moet je objectief zijn.
Leraar schrijft trefwoorden op bord.

Video's:
- Gehandicapte Chinese balletdansers: www.youtube.com/watch?v=HzpKOw6kTtY&feature=youtu.be
- ‘Kijken met je vingers’: www.youtube.com/watch?v=enuGHH8pymI

Wat kun je leren van deze video's?
Leraar schrijft trefwoorden op bord.

Leraar schrijft definities op het bord van beperkingen en doorzettingsvermogen.

Leraar vertelt dat schaakprestaties afhangen van:
- kennis/inzicht/vaardigheden (resultaat van goede training en hard werken)
- talent (aanleg)
- lichamelijke aspecten (voeding, slaap, sport)
- mentale aspecten (concentratie, doorzettingsvermogen)
- toeval (je tegenstander vergist zich)
Leraar schrijft trefwoorden op bord.

Je kunt dus betere prestaties leveren als je je best doet.

Vergelijk je niet met anderen, maar wordt beter dan jezelf gisteren was.
Bij wedstrijden gaat het om winnen, leren en plezier.
Leren en plezier is altijd mogelijk, na een tijdje kun je meer en ga je ook meer winnen.

Doorzettingsvermogen is een belangrijk aspect in trainingen en tijdens partijen.
Doorzettingsvermogen is eigenlijk: willen leren en plezier hebben (en dan vanzelf beter worden).

Leraar schrijft op bord in rood hoe je doorzettingsvermogen kan verknallen (snel opgeven, twijfelen, enz).
Omkeerregel: Leraar schrijft op bord in groen wat je wel moet doen.

Vaardigheden leer je niet in één keer.
Maar je hebt ook leren lopen en praten. Dus met schaken kan het ook goed komen.

Praktische tip om actief te leren:
Noteer je partijen en voer ze in in Fritz.
Maak per partij drie jpeg-stellingen.
Beschrijf in de bestandsnaam wat je van de stelling leert.

Gepost: 6 februari 2015