• Afdrukken

Lucas Smid geeft training in quizvorm

Afgelopen vrijdagavond bezocht ik een jeugdtraining van Lucas Smid. Meer informatie over hem staat bij het onderdeel databank schaaktraining. Het onderdeel over en van Lucas wordt nog uitgebreid. Klik op de foto voor een video van de training.

Lucas Smid geeft elke vrijdagavond schaakles aan twee jeugdgroepen van De Schaakmaat. Dat gebeurt in wijkcentrum De Stolp in Apeldoorn. Eén van zijn trainingsgroepen heeft Stap 3-niveau, de andere groep ongeveer Stap 4 of 5. De lessen duren 45 minuten. Daarna spelen de kinderen interne competitie. Smid behandelt regelmatig partijen in quizvorm. In de regel is daarbij sprake van een thema.

Een aantal lessen voor de kinderen van Stap 4/5 gaat over vooruitdenken. ‘Je moet bij elke stelling denken: welke mogelijkheden heb ik. Anders overzie je soms wat’, vertelt Smid vrijdag oktober 2011 aan de kinderen. Als je zo naar een stelling kijkt, kom je tot een paar kandidaatzetten die je gaat uitrekenen en tegen elkaar afwegen. De beste kies je dan. Zie hier voor de besproken partij.

Vooruitdenken is best lastig. Het is eigenlijk een vorm van blindschaken, want je mag de stukken niet bewegen als je bedenkt wat er kan gaan gebeuren. Het is helemaal lastig omdat je ook rekening moet houden met zetten die je tegenstander kan doen. Je weet niet hoe hij denkt en het is ook niet aantrekkelijk om goede zetten voor je tegenstander te bedenken. Toch is dat wel nodig, als je niet voor verrassingen wilt komen te staan. Vooruitdenken is een vaardigheid en vaardigheden moet je oefenen. Oefening baart kunst. Als je toch moet oefenen, kun je dat maar het beste op een leuke manier doen. Veel kinderen vinden het leuk op punten te scoren bij een training. Het is een vorm van onderlinge competitie en een leuke uitdaging. Een ander voordeel van partijbespreking in quizvorm is dat de kinderen zelf actief nadenken als ze antwoorden bedenken. Je kunt kinderen niet alleen maar laten luisteren tijdens een training, legt Smid uit. ‘Na tien minuten is het dan al gedaan met de concentratie, dat is logisch.’

De kinderen van Stap 3 leren deze avond via een quiz hoe je een open h-lijn kunt creëren en benutten. Zie hier voor de partij.

De quizvorm werkt zo: Bij belangrijke zetten moeten de kinderen eerst zelf nadenken en een antwoord op een blaadje schrijven. Soms gebeurt dat individueel, soms kunnen de kinderen met andere kinderen overleggen. Daarna worden de diverse antwoorden besproken en kent de leraar punten toe.

Lucas Smid verzamelt de quizpartijen uit partijverzamelingen van toernooien. Hij selecteert daarbij op thema’s die aansluiten op het niveau van zijn leerlingen. Partijen van de kinderen zelf analyseert Smid niet. ‘De tijd is beperkt, je moet keuzes maken. Ik kies voor thema’s en goede voorbeelden die op hun niveau aansluiten.’

In de Stappenmethode is ook een boekje gewijd aan vooruitdenken. Voor meer informatie, zie

www.schaakbond.nl/home/nieuwsarchief/2010/vooruitdenken

De site van schaakvereniging De Schaakmaat is www.deschaakmaat.nl

Gepost: 9 oktober 2011